donderdag 29 mei 2008

#14 IM


Dit ding is echt mijn ding. Bibliotheek Hengelo heeft meegedaan aan de chatpilot Al@din omdat ik vraagbeantwoording via IM erg zie zitten als dienstverlening aan onze klanten. Zowel bestaande klanten als nieuwe doelgroepen zoals jongeren. Vraagbeantwoording via de mail is volgens mij wel een beetje passé en dat is ook te zien aan de drastische daling van de gestelde vragen. Ik hoop echt dat andere bibliotheken gaan participeren in al@din chat zodat we een mooie landelijke dekking krijgen. Er bestaat bij collega's met geen chatervaring soms wel wat koudwatervrees. Maar je moet het gewoon eens proberen en het is echt leuk!

Privé gebruik ik Skype. Skype werkt met VoIP, een soort telefoneren over internet met een headset. Het is gratis dus je hoeft niet op de tijd te letten. Dat is ideaal omdat vrienden van ons zijn verhuisd naar Bonaire. We hebben ook een webcam aangesloten dus nu kun je elkaar ook zien als je praat, erg leuk! Ze hebben ook een leuke weblog Op Bonaire. Dus dankszij Web 2.0 ontwikkelingen kun je toch contact met elkaar houden!

BiebBean

4 opmerkingen:

Marina Noordegraaf .... zei

Zou het denk je meerwaarde kunnen hebben als bibliotheekmedewerkers ook met webcam en al zichtbaar zouden zijn? Of zou dat de drempel alleen maar verhogen (van klant en inlichtingenmedewerker zijde)

Peter zei

Hmmm, bij sommige collga's wordt de drempel voor klant wel hoog ;-)Nee flauw, ik zou er zelf geen problemen mee hebben. Maar veel bibliotheekmedewerkers vinden chatten al eng, laat staan dat je ook nog in beeld bent. Maar ja, in de real life doe je het natuulijk ook. Ik denk dat een webcam nu nog een stapje te ver is. Eerst maar eens vol aan de chat!

Astrid zei

Weet je wel zeker dat je die camera niet erg zou vinden? Ik zie nu soms al wat die klant zou zien, en daar zou je wel wat aan moeten doen! Je kunt dan nooit meer tijdens de chat al reageren op die klant ;-)

Peter zei

Nee, dat is waar. Ik moet me dan wel een beetje inhouden! Niks zo lekker als ff lekker schelden buiten beeld.