vrijdag 9 mei 2008

#11 en 12: Wiki Wiki



Vandaag heb ik mij gestort op de Wiki's. Interessante stuff! Een website waar je gezamenlijk aan kunt werken om gemakkelijk informatie te kunnen uitwisselen en samen iets moois kunt creeren. Natuurlijk dan gelijk denken "wat kan de bibliotheek ermee?". Er worden bij dit ding ook voorbeelden gegeven van toepassingen van bibliotheek Wiki's. Ik wordt er niet echt altijd warm van. Ik vind bijvoorbeeld subject guides waaraan alleen bibliothecarissen aan kunnen bijdragen nou niet echt de Wiki spirit hebben. Andere voorbeelden zijn wel handig zoals een Wiki als voorbereiding op een congres in een vreemde stad en (lijkt mij heel handig) tussen docent en student rond een studieproject.

In een van de artikelen kwam ik een belanglijk uitgangspunt tegen: je moet content ontwikkelen waarvoor input van de gebruikers nodig is. Maar een onderwerp verzinnen dat mensen uitdaagt of wat men belangrijk genoeg vindt om op te reageren dat is voor een bibliotheek lastig. Waar ik zelf wel wat in zie is een Wiki voor leeskringen. Bibliotheek Almelo heeft daar al een hele mooie aanzet toe gedaan. Lezen is een onderwerp waar mensen wat me hebben en waar een bibliotheek ook een logische functie in heeft. Ook de Wiki van Deventer ziet er goed uit, als lijkt mij "Deventer" als onderwerp een beetje te ruim. Oké, weer genoeg stof tot nadenken!

Daarna ff in de zandbak gespeeld en mijn itempje toegevoegd (over de Morris Minor). Leuk hoor, al die bijdragen van iedereen.

BiebBean

9 opmerkingen:

Marina Noordegraaf .... zei

Leuk om te lezen dat je zo enthousiast bent! Nog mooier dat je je afvraagt wanneer een wiki zin heeft. Die vraag veronderstelt dat je - afhankelijk van het doel dat je wilt bereiken - het meest geschikte communicatiemiddel kiest.

De leeskring van Almelo is trouwens geen wiki maar een sociaal netwerk. In een wiki werk je met elkaar aan een groter geheel en ben je daar als bijdrager a.h.w. ondergeschikt aan. In een sociaal netwerk heeft ieder - letterlijk en figuurlijk - een eigen gezicht. Maar dat komt bij ding 19!

kanarie23 zei

Een vraagje aan Biebbean

Waarom krijg ik in mijn gmail adres zoveel wiki e-mails?

Kanarie23

Marina Noordegraaf .... zei

ha kanarie23, krijg je notifications van de zandbak? wat voor type mails zijn het?

De send notification to user making the edit staat in ieder geval uit

wil je je probleem nog wat nader omschrijven? Dan kan ik nog ff voor je doorzoeken!

Anoniem zei

je kunt vrij eenvoudig de ontvangst van mails over wijzigingen in de 23dingen wiki uitzetten: klik in gmail op één van de berichten. Onderaan staat iets over 'notification rules', en daarnaast de tekst "You can also turn off emails completely". 1 keer klikken en je bent er af!

Marina Noordegraaf .... zei

thanks eck!

23 Dingen zei

Let wel dat je niet in de valkuil loopt van het doel en het middel. Velen zijn een wiki gestart om erachter te komen dat onderhoud en aanwas van bijdragen een moeilijk iets is. Gerard Bierens heeft 10 goede tips gegeven op zijn blog.

Astrid zei

Maar wat heeft die rare Mickey Mouse trein nou met een Morris of een wiki te maken? Enne... waar blijft de rest ;-)

Peter zei

is een snelle trien, snel trein , wiki betekent snel... Voel je hem???

Astrid zei

ach zo... ja, logisch!