donderdag 8 mei 2008

#10 Heerlijk!



Altijd al een fan geweest van Delicious. Ik heb ook een eigen account (maar die ga ik lekker niet delen, is privé) De discussies rond folksonomy versus taxonomie zijn voor bibliothecarissen mateloos interessant. Wij houden van lijstjes, rubriekjes en trefwoordjes want daar zijn we bibliothecarissen voor. Altijd weer die neiging van ons om alles in categorietjes en bundeltjes te stoppen: ik krijg daar jeuk en rode uitslag van (en de tijd die dat kost). Je hoort het al: ik ben een folksonomy man! Ga lekker taggen en gebruik je gezonde verstand. Dus geen tag "diversen" graag, hahaha. Geef een goede omschrijving (sorry, annotatie) van de website en voeg een paar logische tags toe. De goede doorzoekbaarheid van Delicious zorgt dat je het wel vindt. En je wordt ook nog eens op ideeën gebracht door anderen.

Informatieservice is in Hengelo bezig met het invoeren van websites in Delicious. Dit is voor iedereen een interessante oefening. Op den duur gaan we dit misschien ook aanbieden aan het publiek.

BiebBean

1 opmerking:

Marina Noordegraaf .... zei

het is zo grappig om te zien dat alle cursisten uit bibliotheken die ik ooit heb gehad hetzelfde enthousiasme meemaken dat jij nu omschrijft. Lekker categoriseren, maar dan anders :-)

Dat zijn trouwens al aardig wat bookmarks! Tip: bundel ze in bredere categorieën (via Tag options rechtsonder, bundle Tags)