donderdag 8 mei 2008

#9 Mijn visie op Web 2.0



Oké, daar ben ik weer! Even een tijdje stil geweest op mijn weblog. Maar dan nu waar jullie allemaal op hebben zitten wachten : mijn visie op Web 2.0 ;-)

Ik zie Web 2.0 niet direct als de oplossing van alle problemen maar wel als een kans voor de bibliotheek. In het strategisch beleidplan van Bibliotheek Hengelo staat bijvoorbeeld het streven van 1 miljoen (!) bezoekers op onze website in 2011. Dat is best ambitieus en dan zullen we ook wel wat moeten verzinnen dat een bezoek de moeite waard maakt. De "things" bieden daarvoor zeker mogelijkheden.

We moeten ook niet te lang nadenken over het implementeren. Natuurlijk niet als een kip zonder kop maar ook niet eindeloos dicussieren over het "nut" ervan. Want dat nut wordt uiteindelijk bepaald door het aantal gebruikers/bezoekers van een dienst en niet vooraf door bibliothecarissen. Met Web 2.0 moet je soms domweg eens een idee uitproberen en na een tijdje evalueren. Het relatieve gemak waarmee je binnen Web 2.0 iets kunt opzetten helpt dan ook enorm mee.

Wij zijn voor een groot deel van de wat "oudere" generatie die niet met computers en internet is opgegroeid. Het is dan niet altijd gemakkelijk om je te verplaatsen in de wensen en behoeftes van jongere gebruikers. Vaak doen we daar zelfs een beeje meewarig over, bijvoorbeeld als het over het chatten gaat. Maar wie zijn wij? En het zijn wel onze klanten! Straks wordt deze generatie wel de toekomstige wethouders en raadsleden die over het budget van de lokale bibliotheek gaan. En een positief beeld van de bibliotheek die met z'n tijd mee gaat kan dan het verschil maken!

Goed, ik wind me nu wel erg op. Ik ga even liggen en dan verder met het volgende ding!

BiebBean

3 opmerkingen:

Marina Noordegraaf .... zei

Vurig betoog!

Goed punt dat je maakt: zo veel moeite kost het niet om wat dingen uit te proberen en het betekent niet dat je er voor eeuwig aan vast zit. Integendeel, want ´It is not the strongest of the species that survive, nor the most intelligent, but the ones most responsive to change`

U bent er - na het dutje? :-) - alvast klaar voor!

diabolo zei

Goh... ik begreep ook al niet waarom je ineens gestrekt op de vloer lag... maar nu wordt het mij duidelijk, ding 9 werd je dus ff iets teveel:)
Ik ben het van harte met je eens wat betreft het uitproberen. Gewoon doen.

Anoniem zei

Precies! Straks even chatten dan maar? Kan heel gemakkelijk op mijn blog hoor!