donderdag 5 juni 2008

# 22 (part 1) Bibliotheek 2.0: wat wil de klant?


In Hengelo ligt het 23 dingen tempo hoog! (hijg hijg, ik ben aan vakantie toe!) We zijn nu bezig met dingen 21 en 22, ik doe ff ding 22 eerst. De opdracht was enkele artikelen lezen over bibliotheek 2.0 en op één van die artikelen inhoudelijk reageren. Mijn keus is gevallen op het artikel "The essence of Library 2.0" door Meredith Farkas. Dit artikel staat helaas niet op de 23 dingen Hengelo leeslijst want ik vind het een erg goed verhaal.

Wat zij benadrukt is dat de focus niet op de web 2.0 middelen moeten liggen maar op wat de behoeften zijn bij onze klanten. Oké, een open deur maar ze heeft wel een punt als je kijkt naar bibliotheek weblogs, Flickr accounts of podcasts waar al maanden of jaren niks meer gebeurt. Als er voor een product geen doelgroep is moet je er niet aan beginnen. Hoe kom je erachter of er wel of geen behoefte is: door klantonderzoek. Want hoe kun je nou weten wat de klant wil als je dat niet onderzoekt. Oeps, alweer zo'n open deur. Meredith Farkas heeft een aantal bibliotheek 2.0 richtlijnen op papier gezet:
  • Leer de wensen van je gebruikers (en niet gebruikers) kennen. Doe onderzoek
  • Neem je klanten serieus. Luister naar ze en laat ze meedenken
  • Wees niet te perfectionistisch. Durf te experimenteren en leer van fouten. Verbeter je producten op basis van feedback.
  • Wees je bewust van technologische ontwikkelingen en laat je personeel leren
  • Kijk ook buiten de bibliotheekwereld naar toepassingen, kansen en trends.

Wijze woorden. Ze zegt ook dat deze richtlijnen niet alleen van toepassing zijn op bibliotheek 2.0 maar op elke bibliotheekbeleid. Kijk naar je klanten en onderzoek of ze behoefte hebben aan een weblog, een ning of een wiki. Wat in de ene bibliotheek niet werkt kan in een andere bibliotheek een groot succes zijn. Dus je niet blind staren op een hippe web 2.0 applicatie maar kijk naar wat jou klanten willen.

BiebBean

5 opmerkingen:

Marina Noordegraaf .... zei

Yup, wijze woorden indead! De dingen als middel en niet als doel op zich. De dingen zelf zijn ... nog maar het begin (een vakantie om dat even te laten bezinken is zo gek nog niet! ;-))

Marina Noordegraaf .... zei

en hoe kom je toch aan die prachtige foto's?!

Peter zei

Creatief gebruik van (Engelse) zoektermen :-)

Peter zei

en dan gewoon in google afbeeldingen.

23 Dingen zei

Worden er niet regelmatig klantenonderzoeken gedaan? En hoeveel cijfers in jouw straatje moet je hebben om iets te durven ondernemen?
Ik denk dat de vraag "klant, heb jij behoefte aan een bibliotheekweblog?" niet erg zinnig is. Dat maakt die klant namelijk niks uit. Dat is meer het hebben van een weblog OM een weblog.
Giet je boodschap in de vorm van een blog, NOEM het geen weblog, schrijf uitdagend, vraag niet aan mensen om te reageren, maar lok het uit.
Ik denk zelf dat bij dit alles promotie de belangrijkste succesfactor is. Ik zie veel biebblogs, gericht op het publiek, met 0 reacties. En dat is toch wel pijnlijk.