dinsdag 10 juni 2008

# 21 Sociale catalogi (part2)



Op onze eigen AB (Aqua Browser) in Hengelo My Discoveries bekeken. Geinig, aanmelden is geen probleem: taggen en lijstjes maken maar. Ik loop wel gelijk tegen irritante zaken aan zoals alleen taggen in de zoeklijst en lang niet alle titels zijn tagbaar. Maar dat gaat wel goed komen (toch?). Leuk is dat je RSS kunt nemen op je zoekresultaten en dat je in principe geen lid hoeft te zijn om met My Discoveries te kunnen werken.

Wat ik een eye opener vond is dat er eigenlijk maar heel weinig mensen echt My Discoveries gaan gebruiken. Medialab geeft dat zelf ook duidelijk aan: 1 miljoen gebruikers en 1 miljoen titels: slechts 1% zal iets taggen. "Oh shit", hoor ik je denken, "dat wordt helemaal niks!" Maar dan komt het briljante van My Discoveries: alle tags en lijstjes zijn met alle bibliotheken te delen. Stel dat alle bibliotheken in Nederland mee gaan doen dan levert dat toch heel wat lijstjes en tags op! En doordat mensen zien dat er lijstjes en tags gemaakt kunnen worden stimuleer je ze dat zelf ook te doen en die mensen stimuleren weer andere mensen en die mensen... Oké, je snapt het wel.

Ook Worldcat bekeken, mooie rustige interface. Alleen ik kan er (nog) niet zoveel mee. Dat ik een boek kan krijgen in Arnhem, fijn om te weten. Ik geloof wel in het potentieel van Worldcat: dé supercatalogus waar alles te vinden en aan te vragen is. Als ze het blijven doorontwikkelen zal het de "world" zeker gaan veroveren.

BiebBean

5 opmerkingen:

Marina Noordegraaf .... zei

ik snap het helemaal :-)

in de negatieve zin werkt het ook "zo". Als er rommel op straat ligt, is dat een soort excuus om er nog wat rommel bij te gooien

Als je het boek dat je (alleen, unike) in Arnhem vindt vervolgens gewoon in je woonplek op kunt halen, dan wordt het (wat mij betreft) reuze interessant!

Marina Noordegraaf .... zei

unike = uniek trouwens ...

Danny zei

Hey Pé-man,
Waar blijf je nou....!!!?
Wij zijn er al.....!!!!!! ;-)

Peter zei

ben nog aan het nadenken!!! Maarrr het komt eraan!!!

23 Dingen zei

Dat is inderdaad heel fraai, dat alle MD's ter wereld aan elkaar geknoopt zijn. En in Vlaanderen zal zeker ook die stap gemaakt worden. Goed voor ons. En daarbij, Engelstalige lijstjes en tags zijn ook voor ons zinvol. Werk dus alvast tweetalig om ook in de wereld mee te tellen :)